Έστω μια συνάρτηση τέτοια ώστε
και
για κάθε
. Τι μπορείτε να πείτε για την
;
Υπάρχει μια προφανής με αυτές τις ιδιότητες. Είναι η μοναδική; Προσέξτε ότι δεν κάνουμε καμία άλλη υπόθεση για την
. Επομένως θα πρέπει εσείς να μαντέψετε τους ασθενέστερους δυνατούς περιορισμούς ώστε το πρόβλημα να έχει απάντηση (αν φυσικά πιστεύετε ότι χρειάζονται κάποιοι περιορισμοί).
Κάποιες γενικές σκέψεις. Η f(x+y)= f(x)+f(y)(1)ικανοποιείται από κάθε συνεχή συνάρτηση f:R->R της μορφής f(x)= ax για κάποιο α πραγματικό και για κάθε x πραγματικό. Επίσης γνωρίζουμε ότι αν μια συνάρτηση f:R->R ικανοποιεί την (1) αλλά και την εξίσωση f(xy)=f(x)f(y), τότε f(x)= 0 ή f(x)=x για κάθε x.
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 11, 2009 @ 1:47 πμ
Θετικές οι γενικές σκέψεις.
είναι συνεχής, τότε είναι αναγκαστικά η ταυτοτική.
Αν υποθέσουμε ότι η
Το ερώτημα είναι: χρειάζεται η συνέχεια;
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 11, 2009 @ 11:16 πμ
Έστω μια
η οποία ικανοποιεί την
για κάθε
πραγματικούς. Τότε υπάρχει ένας πραγματικός ”α” τέτοιος ώστε να ισχύει
για όλους τους ρητούς αριθμούς q.
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 11, 2009 @ 11:59 μμ
Σωστά.
αν δεν κάνει κάποια άλλη υπόθεση.
ισχύει για κάθε
.
Αυτό είναι το μόνο που μπορεί να πει κανείς για την
Αν τώρα υποθέσει ότι είναι συνεχής, τότε, όπως ανέφερα και στο προηγούμενο σχόλιο, η σχέση
Μήπως όμως στο ίδιο συμπέρασμα μπορούμε να καταλήξουμε και από κάτι πολύ ασθενέστερο τής συνέχειας;
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 12, 2009 @ 12:48 πμ
Ας υποθέσουμε ότι έχουμε μια
η οποία και πάλι δεν γνωρίζουμε ότι είναι συνεχής. Αν όμως θεωρήσουμε ότι έχουμε ένα διάστημα
στο οποίο διάστημα η
είναι φραγμένη από κάτω στο
τότε υπάρχει τέτοιος ”α” πραγμαικός που να ικανοποιεί την
.
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 12, 2009 @ 10:42 πμ
Μπορείς να μας το αναπτύξεις λίγο;
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 12, 2009 @ 10:44 πμ
Φυσικά. Συγχωρέστε με μόνο που θα τα γράψω σε άσχημη μορφή, γιατί οι γνώσεις μου σε Latex είναι περιορισμένες. Η παραπάνω πρόταση που έβαλα δηλώνει με άλλο τρόπο, ότι υπάρχει ένας πραγματικός αριθμός Α τέτοιος ώστε f(x)> ή = Α για κάθε c=<x<=d.Όμως κάθε συνεχής συνάρτηση είναι φραγμένη σε κλειστό διάστημα από το θεώρημα της μέγιστης τιμής. Επίσης αν θέλουμε μια κλάση συναρτήσεων συναρτήσεων η οποία είναι φραγμένη σε ένα κλειστό διάστημα είναι η κλάση των μονότονων συναρτήσεων.
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 12, 2009 @ 11:09 πμ
Αυτό που θα ήθελα να μας πεις είναι πώς δείχνεις ότι αν η
είναι φραγμένη σ’ ένα κλειστό διάστημα τότε είναι γραμμική (σωστό είναι).
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 12, 2009 @ 3:36 μμ
Ζητάτε την απόδειξη δηλαδη?
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 12, 2009 @ 3:43 μμ
Ναι. Δεν φαίνεται να είναι κάτι που το γνωρίζουν όλοι.
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 12, 2009 @ 3:45 μμ
Ok. Έστω μια συνάρτηση
η οποία είναι ικανοποιεί την εξίσωση του Cauchy, η οποία είναι επίσης και μονότονη. Έστω αύξουσα. Τότε για κάθε διάστημα
των πραγματικών, μπορούμε να θέσουμε
και άρα
ή ίσο. Άρα
όπου
ή ίσος με 0. Κατι το οποίο οφείλεται στην μονοτονία.
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 12, 2009 @ 4:02 μμ
Ζητάμε την απόδειξη τού εξής:
Αν
για κάθε
, και υπάρχει ένα διάστημα
και μια σταθερά
τέτοια ώστε
για κάθε
, τότε η
είναι γραμμική.
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 12, 2009 @ 4:57 μμ
Βήμα 1ο. Αρχικά δείχνουμε
.
τέτοιο ώστε
, και δειχνουμε οτι η
είναι φραγμένη από κάτω στο διάστημα
.
. Δείχνουμε ότι η
ικανοποιεί την εξίσωση που ζητάμε, καθώς επίσης είναι και αυτή φραγμένη από κάτω στο
.
έτσι 
ώστε
να είναι διαφορετκό του μηδενός. Άτοπο, γιατί η ακολουθία
δεν είναι είναι φραγμένη απο κάτω.
, και έχουμε το ζητούμενο.
Βήμα 2ο. θεωρούμε
Βήμα 3ο. Θεωρούμε μια καινούργια συνάρτηση
Βήμα 4ο. Δείχνουμε ότι η h είναι περιοδική με περίοδο
Βήμα 5ο. Υποθέτουμε ότι η υπάρχει
Βήμα 6ο. Άρα η
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 12, 2009 @ 5:26 μμ
Σωστά.
και στο 3
. Επίσης, για ασφάλεια, κάνε το “κάτω φραγμένη” “φραγμένη”.
Φυσικά, στο 1 εννοείς
Η ασθενέστερη συνθήκη που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι η συνάρτηση είναι φραγμένη σ’ ένα σύνολο θετικού μέτρου. Δοκιμάστε να το αποδείξετε. Δείτε εδώ για ασυνεχείς λύσεις τής εξίσωσης Cauchy.
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 12, 2009 @ 6:29 μμ
Ναι. Συγγνώμη για τα τυπογραφικά.
Σχόλιο από charav — Ιουνίου 12, 2009 @ 6:43 μμ
Γεια σας, πολύ καλή δουλειά στο blog! Μόλις τέλειωσα το Λύκειο και δεν έχω και τις απιτούμενες γνώσεις, αλλά να κάποιες σκέψεις μου στο συγκεκριμένο:
α) Αρχικά δείχνουμε ότι f(0)=0 κι έπειτα βάζοντας όπου y=-x δείχνουμε ότι η f είναι περιττή. Έπειτα, με επαγωγή, δείχνουμε εύκολα ότι f(νx)=νf(x) για κάθε φυσικό αριθμό (χωρίς το 0), επειδή για ν=1 ισχύει από την υπόθεση. Μετά, για ν=1, η τελευταία σχέση γράφεται f(ν)=νf(1)=ν για κάθε φυσικό (με το 0). Χρησιμοποιώντας ότι η f είναι περιττή επεκτείνουμε την τελευταία σχέση στο σύνολο των ακεραίων, άρα f(κ)=κ για κάθε κ ακέραιο. Εδώ σταμάτησα, δεν μπόρεσα να βρω τρόπο να επεκτείνω τη σχέση ούτε στους ρητούς ούτε στους πραγματικούς για να πούμε ότι η f είναι ταυτοτική.
β) Έχω πολλές αμφιβολίες γι’ αυτό και πρέπει να ναι λάθος. Λοιπόν, έστω ότι η f δεν είναι η ταυτοτική. Τότε θα υπάρχει ένας πραγματικός ξ τέτοιος ώστε f(ξ)#ξ. Έστω ένας άλλος πραγματικός, h#0, διαφορετικός του ξ. Έχουμε στην τελευταία σχέση:
f(ξ)#ξf(ξ)+f(h)#ξ+f(h)f(ξ+h)#ξ+f(h)
Αφού ο h#0, o αριθμός ξ+h#ξ, άρα γι’ αυτόν η f είναι ταυτοτική, άρα f(ξ+h)=ξ+h. Άρα ξ+h#ξ+f(h) και f(h)#h. Άτοπο, αφού ο h#ξ και πρέπει f(h)=h, να είναι η f ταυτοτική. Πάντα θα υπάρχει δηλαδή ένας h πραγματικός, για οποιονδήποτε αριθμό σημείων του R που η f δεν είναι ταυτοτική στο οποίο θα είναι. Είναι χαζό, δε νομίζω να μπορώ να υποθέσω ότι αν δεν είναι η f ταυτοτική σ ένα σημείο είναι σε όλα τα υπόλοιπα.
Σχόλιο από dimokratis — Ιουνίου 13, 2009 @ 1:17 μμ
Ναι, δεν μπορείς να καταλήξεις σε άτοπο, γιατί δεν υπάρχει άτοπο.
είναι
φορές το
, και το
είναι
φορές το
.
Αν δεν κάνεις κάποια επιπλέον υπόθεση για τη συνάρτηση, μπορεί να είναι η ταυτοτική στους ρητούς, αλλά όχι παντού. Δοκίμασε, πάντως, να δείξεις ότι είναι όντως η ταυτοτική στους ρητούς. Το
Σχόλιο από Themis Mitsis — Ιουνίου 13, 2009 @ 2:26 μμ
Αυτο που ισχυει ειναι οτι αν η συναρτηση f ειναι συνεχης σε ενα σημειο του R τοτε f(x)=x για καθε πραγματικο x.Αυτο που δεν ξερω ειναι αν υπαρχει f ασυνεχης παντου με αυτην την ιδιοτητα
Σχόλιο από serial11 — Οκτωβρίου 4, 2009 @ 12:25 πμ
Ναι υπάρχουν ασυνεχείς συναρτήσεις με αυτήν την ιδιότητα. Δες το σχόλιο 14.
Σχόλιο από Themis Mitsis — Οκτωβρίου 4, 2009 @ 12:49 πμ